četrtek, 27. oktober 2011

Gadafijevi smrti ob stran

Politična korektnost in prihodnja negotovost

Čeprav naj bi se nahajal kdove kje, je bil Muammar Gadafi prav v domači Sirti, kjer ga je doletela tudi smrt. Zdi se, da ga nihče ni želel ujeti živega, temveč je bil le 'mrtev polkovnik dober polkovnik'. Glede na to, da naj bi bil zanj usoden strel v glavo, so se s tem, da mora umreti, očitno strinjali tudi njegovi najtesnejši sodelavci in celo člani njegove družine. Kako nekaj grotesknega (čeprav, če mene vprašate, zabavnega) bi namreč bil javni proces, bodisi v Tripoliju ali drugod, kjer bi stari diktator lahko prosto spregovoril o svojem 42 letnem režimu. Zanimivo bi bilo slišati o tem, kako so bili mnogi voditelji libijskega NTS (Nacionalnega tranzicijskega sveta) Gadafijevi ministri ali členi njegovega vladnega aparata in so si torej tudi sami umazali roke pri obračunavanju z disidenti, kakor tudi pri ostalih umazanih rečeh. Lahko bi spregovoril, kako lepe odnose je imel s CIO in mnogimi evropskimi obveščevalnimi službami, s katerimi se je neštetokrat srečal, da bi nekoliko zavrl islamski terorizem. Morda pa bi spomnil, kako so mnogi državni voditelji poklekovali pred njim in mu laskali, da bi prišli do nafte in orožja.

Res bi bilo zanimivo slišati vse to, pa tudi videti, sploh zadrego na obrazih določenih ljudi. Da pa do te rdečice ne bi prišlo in bi se lepo ohranilo in spoštovalo splošno veljavno načelo 'politične korektnosti', kakor se danes pravi takšnim in podobnim zadevam, je 'razviti' svet že zdavnaj polkovnika, morda pa tudi njegova sinova (ki sta tudi umrla ob njem), obsodili na smrt, čeprav jih sploh ne bi bilo težko ujeti po padcu Sirte in blokadi zadnje skupine ubežnikov.

Prav zanimivo bo videti, če bo zdaj res boljše in če bo resnično prišlo do tako opevane 'pomladi' v državi, ki naj bi nastopila sedaj, ko so odstranili 'vélikega hudobneža'.  Videli bomo, če je vojne res konec. Ima NTS res pravo moč in sposobnost, da bi zgradil novo Libijo, o kateri se toliko govori, glede na to, da je že sam v sebi razklan med različnimi tokovi (laicisti in islamisti), pa tudi med klani? Kaj, če se kak klan ne bo pridružil novim gospodarjem, temveč se bo uprl? Kako bo z nomadskimi in črnskimi ljudstvi na jugu države, potem ko so jih arabski vladarji toliko časa preganjali na rasni osnovi? Naj ti ljudje sedaj verjamejo obljubam tistih, ki so še ne tako dolgo nazaj bili 'polkovnikovi plačanci'? 

Dejstvo je, da se za Libijo sedaj začenja novo, 'podiktatorsko' obdobje. Podobnemu scenariju smo bili pred leti priče v Iraku, vendar pa je še prezgodaj za to, da bi vedeli, če bo to res za to severnoafriško državo obdobje miru in stabilizacije.

Objavljeno v zadnji številki tednika Novi glas.

torek, 25. oktober 2011

Biti duhovnik ni lahko 19

Misli iz knjige-intervjuja furlanskega duhovnika Pietrantonia Belline (Toni Beline).

Pre Toni Beline pripoveduje, kako se je rodil njegov duhovniški poklic: »Če naj poslušam teologe ali duhovne očete bi moral odgovoriti, da se je moj poklic, kakor duhovni poklici vseh oblik, rodil iz ljubeznive Božje zamisli, ki ima z vsakim bitjem svoj posebni načrt. Da sem bil na nek način že vnaprej usmerjen ali obsojen na duhovništvo, lahko razkrije dogodek pred mojim rojstvom, ki se seveda ni zgodil meni, temveč moji materi. Ko sem bil na poti na ta svet je moja mati imela sanje. Pred Marijinim oltarjem v naši župnijski cerkvi v Pušji vasi je klečal majhen otrok, oblečen v duhovniško obleko, s črnim talarjem in snežno belim koretljem. 

Sam sem se rodil 11. februarja, kadar goduje Lurška Mati Božja, prav tista, ki smo jo v naši cerkvi častili pred potresom. Če bi bil don Bosco, bi govorili o predestinaciji, ker pa je govora o meni, bi lahko govorili o napuhu, a dejstvo ostaja. Med drugim mi tega ni povedala moja mama, temveč njena zaupna prijateljica, in sicer po tem, ko sem že postal duhovnik. 

Če naj ubogam spomin mislim, da je moj duhovniški poklic, moja želja po tem, da postanem duhovnik, vezana na župnijsko cerkev v Pušji vasi, na bogoslužje v njej, na latinske speve, ki so se kakor kadilo dvigali pod staro srednjeveško tramovje, na njeno zgodovino, čar, skrivnostnost. Najlepši trenutek, pravi čarobni trenutek je bila vsakodnevna maša ob šestih zjutraj. V tistih časih smo hodili spat zgodaj, posledično smo tudi tako vstajali. K cerkvi sem tekal, ko so bile uličice še temne, zlasti pozimi, ker sem se tako skušal popolnoma predramiti. Pokleknil sem na prvo stopnico glavnega oltarja in sledil mašnemu obredu, začaran od našega župnika, ki je bil zame takrat star in častivreden, ki je maševal slovesno, v simfoniji latinskega jezika in obrnjen proti vzhodu. 

Spomnim se, kako sem večkrat opazoval gotske vitraže, dolge in ozke kot rezila, ki so mi podarjala prvo dnevno luč. Ta je bila vse večja, bolj ko se je maša odvijala, kot da je luč prihajala prav od maše in ne od vzhajajočega sonca. Ta luč se ni ustavljala le na mojem obrazu, ampak je prodirala skozi okna duše in je šla vse do mojih globin. Dobesedno sem se napolnjeval z lučjo. Prav tam, ob vznožju oltarja, me je čakal Bog. Seveda niti najmanjša vrtnica ne vzcveti v enem samem dnevu, potrebuje svoj čas, najdaljše pa je pripravljalno obdobje, ki ga ne vidimo. Isto pravilo velja tudi za tisto rožo z mnogimi trni, ki se imenuje 'klic k posvečenemu življenju'. 

Poklic se začne že zgodaj, kakor glasbeni ali umetniški talent – nihče ga ne dobi slučajno, ampak prihaja od daleč. Tudi moj duhovniški poklic ni bil strela z jasnega, kakor poklic sv. Pavla ali velikih mistikov, ampak je imel svoj naravni tek s svojimi vmesnimi cilji. Poleg otroške sreče, ki sem jo čutil ob bogoslužju v cerkvi, mi je bilo v veliko pomoč prijateljstvo z enim od naših kaplanov, ki bi si zaslužil priti k slavi oltarja bolj kot kdo drugi v tem času inflacije svetnikov – govorim o Alcideju Venutiju iz Valle del Rojale. Bil je reven, rahlega zdravja, pokoren in rahločuten. Večkrat me je povabil v svojo revno in vlažno kaplanijo in me, glede na moje navdušenje za cerkvene zadeve, učil malo cerkvene latinščine. Potem me je učil igranja harmonija, ki ga je kar dobro igral. Medtem ko me je učil in sem sam pritiskal na gumbe, mi je govoril o mnogih rečeh, sam pa sem mu tudi zaupal marsikaj. On je nekega dne ustavil mojo mater in ji dejal: »Elena, nisem stoodstotno prepričan, a me ne bi čudilo, če bi vas nekega dne vaš sin Toni vprašal za vstop v semenišče.« 

Moja mati seveda ni skrivala svojih pomislekov, ki so bili predvsem vezani na revne razmere, v katerih smo živeli, kaplan pa ji je dejal: »Če je Gospod tako sklenil, bo že poskrbel.« Kak dan kasneje, nekega večera, sem brez posebnega razloga dejal svoji materi: »Mama, želim si postati duhovnik.« Nisem ji dejal, da bi rad vstopil v semenišče tudi zato, ker nisem poznal dolge poti, ki jo je bilo treba prehoditi, temveč, da bi rad postal duhovnik, kakor sta to bila moj župnik in moj kaplan. Mama, katere brat Rinaldo, redovnik servit, je utonil v Benetkah, zato ni bila ravno navdušena nad zamislijo. 

Tudi oče si seveda ni predstavljal, da bi njegov sin postal duhovnik, ne samo zato, ker je precej preklinjal, temveč zato, ker ni hodil v cerkev, četudi je bil izredno pošten. Don Bosco je zapisal, da je "Največji dar, ki ga Bog lahko podari neki družini ta, da lahko ima sina duhovnika". To so mi pisali po zidovih tudi ob dnevu nove maše, moji starši pa tega niso tako jemali. Mama se je v solzah spraševala, kje bo našla dovolj denarja, da bi lahko študiral. Semenišče je namreč nekaj stalo, čeprav ne tako dosti. Treba je bilo plačati za obleko, za potovanja, za hrano, za knjige... Moj oče je dva dni preklinjal in se zaklinjal, da ne bo dal nikakršnega dovoljenja, da ne bo ničesar podpisal in da nikakor ne bo poslal svojega sina med tisto oslovsko drhal.