Evangeljski odlomek 12. nedelje po binkoštih začne z blagrovanjem Gospoda Jezusa učencev: Blagor vam, ker vidite in slišite! Človek lahko marsikaj vidi in sliši, pa v svojem napuhu in ponosu to vseeno ignorira. Vidi in sliši, da ni prav, kakor misli, govori in dela, a ni pripravljen vsega tega spremeniti. Kristusov nauk in njegova dela, ki nam jih daje sveta Cerkev, so lahko popolnoma nasprotni z našimi mislimi, besedami in dejanji, a bi bilo preveč, prevelika žrtev, da bi se sebi odpovedali. Tako vstane učitelj postave, ki je slišal in videl, a ostal v svojih (ideoloških) prepričanjih. To so bila prepričanja tedanjega njegovega sveta, ki pa je zavračal Kristusa, tako pa je tudi danes, že kar nekaj časa v svetu, ki prav tako zavrača Kristusa, pa seveda tudi njegovo Cerkev. Poglejmo na eno zanimivost. Katoliška vera temelji na resničnosti, realnosti – ob zadnjem vesoljnem koncilu se je zato poudarjalo znamenja časa, ki jih je potrebno prepoznavati, kar se je dalo tudi v misli o tem, kaj bi naj bila sinoda. Rekli so, da na podlagi razodetja, torej Sv. pisma in izročila prepoznavamo, kaj Sv. Duh govori Cerkvi, kar je podobno jeziku sv. Janeza v Razodetju – kaj Duh govori cerkvam, torej posamezni krajevni Cerkvi, kakor to vidimo. Toda, ali se to zares dela?
Ravno Sveto pismo nam v priliki o usmiljenem Samarijanu podaja Gospodove besede o naši ljubezni do Bližnjega (z veliko začetnico), torej do Boga, in do bližnjega z malo začetnico, torej do sočloveka, skozi to ljubezen pa moremo in moramo brati tako opevana znamenja časa. Na podlagi izročila nam Cerkev razlaga, da je ta človek, ki je padel med razbojnike, padlo človeštvo, za katerega je naš Gospod Jezus plačal ceno odkupa, z njo pa človeštvu v Cerkvi dal sredstva za ozdravljenje, ki bi jih lahko skupaj označili kot olje in vino ter kruh – prvo dvoje je usmiljeni Samarijan zlil na rane človeka, tretje pa lahko prepoznamo v krčmi, kjer je seveda dana temu človeku tudi hrana. Seveda pa je iz pripovedi jasno, da je padli človek Izraelec, ker pa je novi Izrael Cerkev, lahko rečemo, da gre za padlega kristjana, za kristjana, ki se je oddaljil od Cerkve in ostal napol mrtev – je torej duševno umrl. O teh govori v Razodetju sv. Janez, da imajo ime, da živijo, a so mrtvi (Raz 3,1). Ali ni lahko vsak od nas med temi?
Koliko je res teh padlih kristjanov, ki potrebujejo pomoč vina kot resnice, torej pravega nauka, ne pa tistega, ki bi se spreminjal tako, kakor piha veter trenutnega časa, in ki potrebuje olje ozdravljenja, moči in dostojanstva. Vemo, da imamo bolniško olje, krstno olje in sveto krizmo. Krstno olje je olje moči za boj proti grehu in hudemu duhu, za boj, kakor pravi Apostol, proti »svetu, mesu in hudiču«. Res, da se moramo tudi sami boriti, vendar pa brez Cerkve in njenih sredstev, ki ji jih je Gospod dal, ne bi mogli prav nič. Atleti in vojaki so se nekoč v znamenje moči, fizične moči in človeške moči volje, mazilili z oljem – tudi mi danes se moramo posluževati vseh sredstev za nadnaravno moč, za moč milosti, torej sredstev Božje milosti, ki jih imamo na voljo. Ob molitvi in zakramentalnem življenju ne smemo pozabiti na poglabljanje verskega znanja z branjem in premišljevanjem verskih resnic, z duhovnim branjem spisov svetnikov ter njihovih življenjepisov. V pravilu sv. Benedikta je tovrstno delo, ob prepisovanju, prav tako štelo k molitvi, ne k delu, saj je kot tisto zares mišljeno fizično delo. Današnji človek, sploh mnogi tisti, ki so po imenu sicer kristjani, še kaj dajo na to fizično delo kot tako, tudi na nedelje in praznike, pozabijo pa na vse tisto, kar spada molitvenemu in nefizičnemu delu, ki je še kako velik boj in ne nekaj prijetnega. Koliko ljudi pravi, da molijo, da bi se počutili bolje. Ne, da to ni pomembno, je tudi pomembno, ampak to je lahko naklonjeno za povrh, sama molitev pa je še kako hud boj – sveti Pavel celo to označuje kot agonijo, ki jo je potrebno bojevati, torej smrtni boj.
Podobno velja tudi za čas in moč, ki ju namenimo za svoje bližnje. Katekizem nam pove, da je bližnji vsak človek, naj bo prijatelj ali sovražnik, v nasprotju z učitelji postave in pismouki, ki so pojmovali le prijatelje za bližnje. Kako težko je moliti in se darovati za žalivce, preganjalce in tako imenovane sovražnike. Tudi, če se ozremo na »red ljubezni«, kakor ga imenuje sv. Tomaž Akvinski, je mnogim še kako težko moliti in se darovati, se žrtvovati, za tiste, ki so nam morda po krvi najbližji, pa do nas niso dobri, ali pa na splošno niso dobri. Red ljubezni namreč pomeni v ljubezni do bližnjega začeti recimo pri ženi, možu, očetu, materi, bratu, sestri, otrocih… potem se gre na kristjane v svojem okolju, ki jih velja poiskati, četudi bi to bili le po imenu, potem gre ta zadeva naprej. Kako težko je marsikdaj darovati žrtev volje, molitve, prenašanja, zatajevanja in še bi lahko naštevali, začenši že doma? Da ne govorimo naprej. Naš Gospod je sam plačal ceno in dejal, naj mi delamo prav tako. Za pritoževanje smo vselej dobri in pripravljeni, na žrtev le malokdaj. Pred dnevi smo obhajali god sv. Janeza Vianeja, ki je nekoč poslušal pritoževanje svojega sosednjega župnika, kako ne doseže nič v župniji. Pa ga je vprašal: »Ste se morda poskušali bičati?« Dandanes to seveda zveni čudno za naša moderna ušesa, vendar v svojem bistvu govori o žrtvi, ki jo je potrebno narediti in delati za te bližnje – za žrtev volje, molitve, samozatajevanja in tako naprej. Da bi bili tega sposobni, imamo vselej na voljo sredstva Božje milosti, saj bi sicer bila ta pot za nas pretežka, kakor je dejal Bog preroku, ko ga je pripravil na pot boja pred njim.
Če zaključimo, pomembno je, ko vidimo nekoga, ki potrebuje pomoč, temu človeku pomagati s telesnimi deli bratske ljubezni, ampak obenem nikdar ne smemo pozabiti na duhovna dela. Ko pa preidemo na ta duhovna dela bratske ljubezni ali usmiljenja, pa bi se marsikdaj radi zaustavili pri prvih treh delih: grešnike svariti, nevedne učiti, dvomljivcem prav svetovati. Pri teh delih se ni težko »sami sebe opravičiti«, kakor je veljalo za učitelja postave, se pa zaplete že pri »žalostne tolažiti«. Se pri tolažbi da zanašati le na svoje znanje in moči? Posebej pa potem pri »krivico voljno trpeti« in »žaljivcem iz srca odpustiti«. Tu postanejo zadeve nemogoče. Kristus pravi apostolom, naj jim bodo tisti, ki jih ne poslušajo, kakor pogani in cestninarji – no, on je za pogane in cestninarje umrl na križu. Torej za vse tiste ljudi, ki so naši bližnji, marsikdaj prav neposredno, še posebej velja ta žrtev, o kateri smo govorili in jo razčlenili. Seveda velja, da zanje Boga prosimo, kakor velja tudi za mrtve, vendar kako bo ta prošnja učinkovita, brez voljnega prenašanja, trpljenja in odpuščanja? Pred Kristusovim javnim nastopom je Janez Krstnik oznanjal pokoro in spreobrnjenje – brez tega nismo sposobni v polnosti prejeti in sprejeti Božje milosti, ki nam jo Kristus prinaša.
Ni komentarjev:
Objavite komentar