sobota, 16. marec 2013

Tiha nedelja

Ker je 5. postna nedelja v katoliškem izročilu dobila izraz "tiha nedelja", se to v marsikateri žuniji pozna tudi na bogoslužnem področju. V naših dveh župnijah, torej v Tolminu in na Kamnem, zato ta dan nedeljske svete maše izgledajo drugače kot sicer. 5. postna nedelja je namreč uvod v čas "Gospodovega trpljenja", ko smo katoličani poklicani, da se še bolj poglobimo v odrešilno trpljenje in smrt, ki ju je prestal naš odrešenik Jezus Kristus za nas, za vsakega izmed nas - "za nas in za naše grehe," kakor pravi pesem "Duša, le pojdi z mano". Sedaj pa k stvari, da povemo, kakšne so te naše maše na tiho nedeljo. 

Pri njih je več priložnosti za tišino, zato na ta dan odpade marsikateri siceršnji element. Najprej uporaba zvončkov - zakristijskega ob vstopu in oltarnega pri spremenjenju. Pri tej maši ni nobenega petja. Pri tej maši tudi ni običajne nedeljske pridige, zato jo boste tudi na mojem blogu zaman iskali. Namesto pridige, je po evangeliju nekaj minut tišine, da se lahko vsakdo poglobi v tisto, kar je slišal.

Lahko torej rečemo, da imamo pri nas neke vrste bogoslužni post. Nekaterim je seveda ta praksa všeč, drugim ne, a več kot toliko pritožb ni bilo slišati na ta račun - konec koncev, lahko vsakdo preživi zaradi ene posebne nedelje. Opazil sem, da tišina, ki je pri teh svetih mašah na tiho nedeljo, ni neka mučna tišina, ampak je zelo zgovorna. 

Evangelij te nedelje je odlomek iz Janezovega evangelija o prešuštnici (Jn 8,1-11), ki so jo želeli kamenjati. Potek je lahko, zlasti v drugem prizoru, podoben zakramentu svete spovedi. Naši verniki zato na tiho nedeljo na mizici dobijo na mizici na listu velikosti A5 pomoč pri izpraševanju vesti, da bi se lahko dobro pripravili na velikonočno sveto spoved, ki je, kakor nas uči tudi sveta Cerkev, najpomembnejša spoved v letu. Morda pa takšen osnutek pride prav tudi vam, spoštovani bralci. Zato vam ga tudi ponudim. Napravil sem ga na podlagi lepe knjižice o spovedi, ki jo je napisal župnik ene od bolonjskih župnij, Novello Pederzini. Naj vam koristi, a naj vas vnaprej opozorim, da zadeva ni "politično korektna", temveč krščansko zahtevna in narejena na podlagi cerkvenega nauka.

-------------------------------------------------

POMOČ PRI IZPRAŠEVANJU VESTI
Za velikonočno spoved 

Ker je človek bitje odnosov, se mora tudi zavedati, da se ti odnosi z našimi grehi, nekoliko pretrgajo, niso pravi. Zato je prav, da se s pomočjo zakramenta sprave spravimo na vseh treh ravneh naših odnosov: do Boga, do bližnjega in do samega sebe.

Gospod govori: »Nisem prišel, da bi svet sodil, ampak da bi ga rešil« (Jn 12,47).
  • Koliko časa nisem bil pri spovedi? Imam spoved za Gospodov dar in za sredstvo očiščenja in spreobrnjenja ali je to zame le breme? 
  • Sem namenoma zamolčal kak težek greh v preteklih spovedih? 
  • Sem opravil pokoro, ki mi je bila naložena? Sem popravil škodo, ki sem jo povzročil? Sem uresničil dobre sklepe, ki sem jih sprejel? 
Gospod govori: »Ljubi Gospoda, svojega Boga, z vsem srcem, vso dušo in vso močjo« (5 Mz 6,5).
Gospod me je prvi vzljubil. Če meni pravi, naj ga ljubim je to zato, da mu vračam ljubezen. 
  • Ali moje srce Bog resnično zanima? Lahko rečem, da Boga resnično ljubim nad vse s sinovsko ljubeznijo, tako da se trudim izpolnjevati njegove zapovedi, ali pa živim, kakor bi Bog ne obstajal in ne mislim, da me spremlja na vsakem koraku življenja? 
  • Se v molitvi obračam nanj z zaupanjem, da Bog, resnični Oče vseh, zares posluša prošnje svojih otrok, ali molim površno in raztreseno. Molim le iz navade ali ker se bojim, da me bo kaznoval? Se sploh spomnim nanj v molitvi? 
  • Je moja vera v Boga trdna? Zares verujem tisto, kar je Bog razodel in nam Cerkev predlaga v verovanje? Se trudim za svoje krščansko oblikovanje in sem se trudil, da bi globlje spoznal nauk Cerkve? Verujem, v to, da se je Bog Sin učlovečil, za nas trpel in umrl, predvsem pa, da je vstal od mrtvih in nam podaril večno življenje? Verujem v to večno življenje? Pričujem s svojim življenjem, da sem kristjan ali se tega sramujem ali to skrivam? 
  • Sem Boga žalil s preklinjanjem ali nemarnim izgovarjanjem njegovega imena? Sem žalil Božjo Mater Marijo ali svetnike? Sem se jim kaj zaobljubil in se potem tega nisem držal? 
  • Sem posvečeval vse nedelje in zapovedane praznike, tako da sem sodeloval pri sveti maši – z iskrenim kesanjem, poslušanjem, molitvijo in petjem? Sem opravila, ki niso nujna, opravljal tudi na nedeljo in praznike? Preživljam prosti čas res dobro ali je to zgolj lenarjenje in poležavanje ali sedenje pred računalnikom in TV? 
  • Obstajajo v mojem življenju še »drugi bogovi«, torej stvari za katere se zanimam in vanje polagam več zaupanja kot v Boga, kot npr. razni magi, jasnovidci, vedeževalci, horoskopi… se zanimam za razne oblike magije, novodobne duhovnosti… Kako je z mojim vraževerjem? Sem nenavezan na denar, svetno slavo in čast, oblast, užitkarstvo… 
Gospod govori: »Kakor sem vas jaz ljubil, se tudi vi ljubite med seboj« (Jn 13,34). 
Gospod, ti si nas prvi ljubil, vse do tega, da si za nas dal življenje in tudi nas pozivaš, naj tako delam drug do drugega. 
  • V kakšni meri zmorem darovati samega sebe za druge glede na moj stan in okolje, v katerem živim in delam? 
  • sem v družini do staršev, otrok, sozakonca pozoren in skrben ali sem ošaben, nad njimi vršim takšne in drugačne pritiske ali sem vir pohujšanja? 
  • Sem na delovnem mestu zavzet, točen, natančen, pošten, željan dati se na razpolago za javno dobro? Izvršujem svoje državljanske dolžnosti? Plačujem davke? 
  • Sem pripravljen na spravo in odpuščanje iz ljubezni do Kristusa ali imam v srcu željo po maščevanju? 
  • Sem sebičen? Sem pripravljen dati kaj od svojega bližnjemu ali pa z njim ravnam trdo in samozadostno? 
  • Sem jezljiv? Zmerjam, žalim, širim o bližnjem govorice, opravljam, obrekujem, ustvarjam razdore in zamere? Sem storil kaj žalega bližnjemu? 
  • Sem s svojo malomarnostjo in nepozornostjo ter svojim obnašanjem ogrožal življenje drugih – npr. s svojo vožnjo? Se držim pravil in varnostnih predpisov na delu in doma? 
  • Poznam in se držim Božje zapovedi glede zakona in spolnosti? Se zavedam, da Bog ne mara obnašanja, ki je proti njegovi volji: nezvestobe, izven zakonskih skupnosti, predzakonskih spolnih 'odnosov', uporabe kontracepcijskih sredstev, razveze… 
  • Sem morda nagovarjal k splavu ali ga izvršil? se strinjam z naukom Cerkve glede splava? 
  • Sem kradel? Sem popravil povzročeno škodo? Si želim lastnino drugih? Zavidam komu kaj ali koga? Sem vrnil izposojeno? Sem namenoma onesnaževal okolje (tudi z besedami)? 
  • Sem govoril o bližnjem lažnive reči ali razkril zaupano skrivnost? Sem govoril laži ali se skušal z njihovo pomočjo okoristiti? 
Gospod govori: »Bodite torej popolni, kakor je popoln vaš nebeški Oče« (Mt 5,48). 
  • Se trudim vsak dan, da bi napredoval na vseh življenjskih področjih: na duhovnem, moralnem in poklicnem? Razvijam svoje talente in se izpopolnjujem, da bi lahko pomagal tudi drugim k bolj polnemu življenju? 
  • Molim, berem in premišljujem kaj Božjo besedo? Sodelujem pri zakramentih z vero in iskrenostjo ali le iz strahu ali da bi dobro izpadel? 
  • Kako sprejemam bolečino in preizkušnje v življenju? Z ljubeznijo, potrpežljivostjo? Kako je z mojim postom in pokoro? 
  • Se trudim, da bi moje telo res bilo tempelj Svetega Duha? Se spopadam s slabimi mislimi, željami, navadami in nagnjenji ali jim pustim, da me prevzamejo? Se borim s skušnjavami in za to prosim Boga in svetnike za pomoč? Se skušam izogniti priložnostim za greh? 
  • Skušam uveljavljati sebe na račun drugih? Jim vsiljujem svojo voljo, jih nadzorujem… 
  • Sem nadut in napuhnjen? 
»Svoj greh sem ti dal spoznati, 
svoje krivde nisem prikrival; 
dejal sem: 'Priznal bom svoje pregrehe Gospodu.' 
In ti si odpustil krivdo mojega greha«. 
(Ps 32,5) 

Ni komentarjev: