Cerkveni in družbeni antislovar (1)
V preteklih dneh sem zasledil zapis časnikarskega kolega Marca
Respintija, s katerim sva pred nekaj leti izmenjala nekaj prijateljskih
elektronskih pisem, v katerih sem izvedel, da je v bistvu po materini
strani hrvaškega rodu, zato pa je bil izredno odprt ob ezulskem
vprašanju in je tedaj na moj predlog prebral tudi več del “druge
strani”. Lepo se mi je zdelo, da za razliko od svojih kolegov želi
razumeti tisto zapleteno obdobje in dogodke. Kot ste videli, sem nalašč
napisal, da gre za “časnikarskega” in ne “novinarskega” kolega, ker pač
sam berem časnike in časopise, tudi če so spletni, ne pa “novine”, kar
se pa zdi, da velja že za ogromno večino Slovencev. A to bi bilo
verjetno vprašanje za obravnavo pod črko “n”.
Respintijevo področje
zanimanja so zlasti ZDA, od koder nemalokrat uvozi v Italijo kaj
zanimivega, pa naj bo iz zgodovine ali aktualnosti. Oni dan je tako
pisal o demokratskem senatorju Danielu Patricku Moynihanu (1927-2003),
ki je pred natanko petdesetimi leti objavil zadevo, ki bi je pod
izvirnim naslovom praktično nihče ne prepoznal – “The Negro Family: The
Case For National Action”. Zagotovo pa je tudi že kdo od bralcev slišal
za “Moynihan Report”, kakor poročilo v ZDA imenujejo pravzaprav že od
začetka. Omenjeno poročilo še danes dviguje obilico prahu, ker poročilo
pač ne slovi po politični in še kaki korektnosti, spet drugi pa imajo
dokument za pravi biser in preroško napoved. Biser zagotovo to poročilo
ni, ker je napisan v strogo birokratskem jeziku, preroški pa bi lahko
dejali, da je, vsaj v svetopisemskem smislu, saj je za Sveto pismo
prerok tisti, čigar besede so resnične, se po resnici oblikujejo. Tema, ki
jo poročilo obravnava, predstavlja revščino in propadanje afroameriške
skupnosti v ZDA, vendar je iskrenost senatorja Moynihana za mnoge vselej
pravi “izvirni greh”, kot pravimo, saj se izogiba politično korektnim
klišejem, kar je postalo že takrat nekaj nezaslišanega za demokratskega
senatorja – prav pred petdesetimi leti je ta stranka pričela postajati
vse bolj radikalno demokratična.
Omenjeni senator pa je bil v resnici
pravi pripadnik demokratske stranke, saj je pripadal visoko izobraženi
newyorški eliti, bil pa je sicer profesor sociologije. Vsekakor torej ni
šlo za konservativca, a so ga na “njegovi” levici vselej označevali kot
“rasista” in “maskilista”, medtem ko ga je ameriška desnica izredno
spoštovala. In zakaj takšne označbe? Ker je na podlagi dokumentov trdil,
da je prava težava Afroameričanov popolni propad institucije družine.
Da je čedalje večje število mladih ameriških črncev končalo v uličnem
kriminalu, je bila vzrok prav “smrt družine”, kot je pojav imenoval
Moynihan. Mladim črncem je primanjkovala zaslomba staršev, tako očetov
kot mater, zato pa so zašli v alkohol, droge, prostitucijo, kriminalne
tolpe oz. “gangs”, nasilje … Tri čarobne besede, ki se jih tako v ZDA že
takrat očitno ni smelo več izgovoriti – očetje, matere in črnci.
Senatorju so izredno škodovale, saj se je mašinerija takoj pognala proti
njemu in ga pošteno obmetala z blatom ter gnevom. Še dobro, da je šlo
za najbolj izobraženega povojnega senatorja, ki seveda niti zdaleč ni
bil okužen s kakim rasizmom.
Ne bomo se preveč ukvarjali s senatorjem,
koliko nam je pomembno to, kar je razumel – družbenega razkroja ne more
zajeziti noben “statalizem”, torej obilica državnih pomoči obrobnim in
revnim, temveč to lahko reši le to, da država postavi v središče družino
in ji da vse pravice in svoboščine, ki jih ta najstarejša institucija
potrebuje. Kjer je množica državnih pomoči, se del populacije odloči, da
bo od tega živel, sicer pa ne delal nič. Tako je za milijone, zlasti
črnih, Američanov začel cveteti nove vrste “biznis”, saj so lahko živeli
od revščine, pa naj se še tako čudno sliši. Zakaj bi si zavihali
rokave, ko pa so tako dobro živeli? Nekaj časa je zadeva seveda odlično
delovala za celotno družbo, potem pa je eksplodirala, ker je to bila
tempirana bomba. Politika “panem et circenses” torej, ki se lahko zdi
dobra, a potem odjekne eksplozija, ki pusti ruševine in katastrofalne
posledice. Prihaja torej spoznanje, da čim večji je državni “welfare”,
tem bolj to uničuje institucijo družine in bolj spodkopava družbo, bolj
se kopičijo težave, ki potem enkrat počijo. Zdravje družbi prinaša
institucija družine. V ZDA podobno težavo predstavlja že nekaj časa še
latinsko-ameriška populacija. Če kdo vidi kake podobnosti z našo družbo,
naj mu povem, da podobnosti niso zgolj slučajne.
Objavljeno v tedniku Novi glas.
Ni komentarjev:
Objavite komentar