Kaj naj kristjan razume pod pojmom “srce”
Ta simbol tako pogosto uporabljamo pri naših
pogovorih, zlasti pa pri govorih in pridigah, pa pravzaprav ne vemo, o čem
govorimo. Današnji človek je kar nekoliko izgubil simbolno govorico in se mu
tudi beseda “srce” zdi nekaj bodisi otročjega (Jezus bo prišel v tvoje srce)
bodisi si živo predstavlja telesni organ, ki neumorno črpa kri in jo poganja po
žilah. Krščanstvo in Sveto pismo pa ne more brez tega simbola.
“Zelo znan je Pascalov stavek: 'Srce ima svoje
razloge, ki jih razum ne pozna' (Misli 277). Vendar pa za Sveto pismo ta simbol
vključuje tudi razum: 'Razumno srce si pridobiva spoznanje' (Prg 18,15), saj
tudi rečemo 'misliti v svojem srcu' ali 'ukrasti srce'. Kralj Salomon prosi
Boga za 'poslušno srce', da bi znal pravično in pošteno vladati (1 Kr 3,9).
'Srce' je torej neka notranja resničnost človeka, ki predstavlja njegovo polno
zavest, v Svetem pismu pa ga najdemo skoraj dva tisočkrat.
Srce je torej središče zavestnega življenja,
simbolno domovanje razuma in vesti, odločitev in morale: 'Človekovo srce
načrtuje svojo pot, a Gospod vodi njegove korake'; 'srce kuje zle naklepe' (prg
16,9; 6,18), saj je tudi Jezus rekel, da: 'iz človekovega srca prihajajo
hudobne misli, nečistovanja, tatvine, umori, prešuštva, pohlepi, hudobije,
zvijača, razuzdanost, nevoščljivost, bogokletje, napuh, nespamet' (Mr 7,21-22).
Božja milost zato vedno skuša otrdelo človekovo srce narediti spet odprto za
dobro (Ezk 11,19).
Seveda je srce tudi simbol čustev in strasti,
saj zaljubljenec v Visoki pesmi vzklika: 'Osvojila si mi srce, moja sestra,
nevesta, osvojila si mi srce z enim samim pogledom' (Vp 4,9), modrec pa nas v
knjigi Pregovorov opozarja, naj v svojem srcu ne poželimo ženine lepote (6,25).
Srce tako prevzame lastnosti in vrline duše in postane tudi bistveni element
Boga-osebe, kot ga opisuje Sveto pismo. Gospodovo srce je čuteče, se odloča,
misli: 'Kako bi te mogel izročiti drugemu, Izrael! … Moje srce se obrača v
meni, moje sočutje prekipeva' (Oz 11,8).
Tudi evangeliji pogosto upodobijo Kristusovo
srce, čeprav neposredno to napravijo le enkrat (v prizoru, v katerem vojak
Jezusu prebode stran, evangelist Janez ne namigne na srce): 'Pridite k meni
vsi, ki ste utrujeni in obteženi, in jaz vam bom dal počitek. Vzemite nase moj
jarem in učite se od mene, ker sem krotak in v srcu ponižen, in našli boste
počitek svojim dušam' (Mt 11,28-29). Iz tega vzklika se je kasneje rodila
ljudska pobožnost k Jezusovemu srcu, ki jo je še posebej spodbudila sv. Marjeta
Marija Alacoque (1647-1690). V Apostolskih delih pa je o Bogu rečeno, da je
'poznavalec src' (gr. kardiognóstes).
Za človeka je zato zelo pomembno, da svoje
srce, torej vse svoje bitje v vsej globini, posveti Bogu. Zato je zelo
pomenljiva znamenita hebrejska veroizpoved, 'Poslušaj' (heb. Shema´):
'Poslušaj, Izrael: Gospod je naš Bog, Gospod je edini! Ljubi Gospoda, svojega
Boga, z vsem srcem, z vso dušo in z vso močjo' (5 Mz 6,4-5). Tudi Jezus ima ta
izrek za največjo zapoved (Mt 22,36-37). Vera, ki ima svoje središče v srcu,
tako ne pomeni neko sentimentalno ali osladno duhovnost, ampak popolno
izročitev celotnega človekovega bitja Bogu”.
Gianfranco Ravasi
- G. Ravasi, 500 curiosita' della fede,
Mondadori, Milano 2009, 73-74.
Objavljeno v 2. številki priloge Bodi človek (Novi glas).
Objavljeno v 2. številki priloge Bodi človek (Novi glas).
Ni komentarjev:
Objavite komentar