Z
mašo Vélikega četrtka začenjamo
velikonočno Tridnevje oz. praznovanje Vélike noči. Velikončna skrivnost
sestoji namreč iz vsega tega, kar praznujemo od četrtka pa do nedelje, začenši
z vsem, kar obhajamo na Veliki četrtek - od zadnje večerje, ob koncu katere je
Jezus postavil sveto Evharistijo, pa prek trpljenja v vrtu Getsemani (ker je
prav za to šlo, čeprav to ni bilo toliko fizično kot bolj duhovno in duševno
trpljenje) ter Jezusove, kakor bi se danes izrazili, aretacije. Ko potem Najsvetejše
ob koncu današnjega obreda nesemo iz tabernaklja drugam, to še ne pomeni
Jezusovega pokopa, torej njegovega telesa še ne položimo v Božji grob, ampak s
tem izrazimo, kako je bil nasilno odveden in zaprt v ječi, na neki način torej
ugrabljen. Veliki četrtek je torej vse to, zlasti pa obhajanje spomina
postavitve Evharistije in ustanovitve duhovništva.
V prvem
berilu smo slišali pripoved o obhajanju judovske Pashe, za katero so si Judje
morali priskrbeti
“neoporečno jagnje” (2 Mz 12,5). Tisto jagnje, ki je bilo
krvavo žrtvovano, že simbolizira Jezusa, ki je bil žrtvovan na oltarju Križa.
Tista daritev nas je, kakor verujemo, vse odrešila, vendar je vse skupaj
zaman, če človek ne napravi svojega in ne odpre srca Božji milosti. Samo tako
bomo rešeni večnega pogubljenja. Čemu bi lahko to primerjali ali kako bi to
drugače povedali? Radi bi šli na koncert denimo 4. Maja v Stožice, ko pride
sloviti kitarist skupine Dire Straits, Mark Knopfler. Če želimo na koncert, je
treba kupiti seveda karto, sicer nas bodo pustili čakati zunaj. Nekaj bomo
zagotovo slišali, ker se vselej nekaj sliši ven, a nam bo znotraj težko, ker bi
si tako želeli biti notri in se veseliti ter žurati skupaj z drugimi – brez
karte pa žal ni zabave. Na neki način moramo tudi mi označiti podboje vrat
svojega srca, da ne gre slučajno Gospod mimo, ampak vstopi in “večerja z vsakim
od nas” (Raz 3,20). Tu je potreben tisti korak vere, ki je zavestna odločitev
človeka v vsem njegovem bistvu za Jezusa Kristusa. Če do tega zares pride, se bo
to nujno poznalo tudi v mojem življenju, sicer je moje krščanstvo zgolj neka
folklora oz. samo prazne besede. Vera samo v besedah, brez dejanskega
učinka na življenje posameznika, pa je mrtva kakor telo brez duha, kot nas posvari
apostol Jakob (Jak 2,26). Seveda je za to čas “vse dokler dihamo” (sv. Avguštin), a ni kaj
čakati, rekoč: “Saj bo že, je že še čas…” Jezus nam jasno odgovarja: “Neumnež,
to noč bodo terjali tvojo dušo od tebe” (Lk 12,20). Z apostolom Pavlom zato
kličem vsem brez izjeme, z mano vred: “To
pa rečem, bratje in sestre, da je odmerjeni čas kratek” (1 Kor 7,29).
Juan de Juanes - Zadnja večerja |
V
evangeliju smo slišali pripoved zadnje od treh velikonočnih (pashalnih) večerij, o katerih
govori evangelist Janez, ki se dobesedno ne spominja postavitve Evharistije,
saj to vse že predpostavlja. Mi se bomo najprej ustavili za trenutek pri tisti
drugi pripovedi v šestem poglavju, ki govori o “kruhu življenja”. Rad bi namreč
pojasnil, zakaj sem natvezil vse tisto zgoraj. Glejte, tudi danes obstaja
velika nevarnost, da tisti, ki bolj ali manj zahajamo v cerkev ali se vsaj
pojmujemo kot kristjane, na vse skupaj odreagiramo zelo podobno Judom tam pri
tisti pomnožitvi kruha, ki so se spraševali: “Kako nam more ta dati svoje meso
jesti?” (6,52). Kaj je tu težava? Ničesar, prav ničesar niso razumeli. Vse je
šlo mimo njih, ne da bi se jih sploh dotaknilo. Tudi mi danes lahko ničesar od
tistega, kar se dogaja pri maši in pri zakramentih, ne razumemo. Za vse to se
namreč predpostavlja vera. Za našo dandanašnjo vero pa lahko rečemo vse drugo,
razen, da je res evharistična.
Vse skupaj je lepa simbolika, lepa tradicija,
folklora ali kaj podobnega. V tej smeri tudi vse lepo funkcionira, saj kakih
velikih grehov nimamo, ampak smo tako, kakor smo, že v redu, pa nam ni treba k
spovedi, pri maši pa smo tako zaradi lepšega, če smo in kadar smo, ne verujemo
pa, da je Jezus tam resnično navzoč v tistem koščku nekvašenega kruha. Tudi k
obhajilu gremo lepo iz navade, ker gredo vsi, tako ali tako pa je to naša
pravica, saj smo uradno kristjani. To vse gre lepo naprej, dokler naša vera ne
pride na resno preizkušnjo. Takrat nam je vse odveč in je tudi za nas vsaka
zahteva tako Jezusovega evangelija, kakor tudi cerkvenega nauka in duhovnikov
Cerkve “trda beseda”, ki je ne moremo poslušati, ker nam ne ustreza. Pogosto se
to dogaja, saj imamo ljudje pač svoj ponos in svojo trmo. Takrat se nismo
sposobni odpovedati sebi in svojemu ponosu, nismo sposobni pustiti Gospodu, da
naredi z nami, kakor je prav. Ne želimo se učiti, ne pustimo si dajati naukov
in zgledov. Pravzaprav v naši notranjosti za Jezusa Kristusa ni prostora. Tako
podobni smo apostolu Petru iz današnjega evangelija, ko je edina prava različica in
razlaga življenja in vsega skupaj, le naša različica, moja različica. Edino
pravilno je zgolj in samo tisto, kar mi naročata moja pamet in razum.
Toda
tako, na takšen način v velike skrivnosti krščanske vere ne moremo resnično
vstopiti. Tudi za nas veljajo te Jezusove besede: “Tega, kar jaz delam, ti zdaj še ne razumeš” (Jn 13,7). Kako dobro
bi bilo kdaj priznati, kako teh velikih reči ne razumemo, čeprav si vselej
domišljamo, kako bomo zadevam, vsem zadevam, prišli do dna s svojim razumom. Ne
bomo, ker smo omejeni. Celo morje stvari je, kakor nas spominja Pascal, ki naš
razum presegajo. Je pa to lahko tudi vstopna točka. Če namreč enkrat pridemo do
tega spoznanja, da je neskončno stvari večjih od nas, da nas presegajo, če to
enkrat ponižno priznamo, potem se že lahko odpre tisto okno za to, da bi nekega
dne globlje vstopili v te Božje skrivnosti. Potem tudi meni Jezus reče tisto:
“Spoznal boš kasneje” (Jn 13,7). Bratje in sestre, upam, da je tudi v vas ta
globoka želja, to globoko hrepenje, da bi globlje vstopili v Jezusovo
velikonočno skrivnost, da bi se poglobili v njegovo odrešilno trpljenje, smrt,
da bi potem z njim nekega dne tudi vstali v večno življenje.
Ni komentarjev:
Objavite komentar