Pri Aldu Maria Valliju, upokojenem vatikanistu, beremo zanimivo recenzijo knjige sociologa Luca Diotallevija, kjer je uporabljena besedna igra, po kateri maša ni končana, ampak je zbledela - na koncu maše v italijanščini namreč duhovnik reče, da je maša končana in naj gredo v miru. Končana se reče "finita", zbledela se pa reče "sbiadita". Maša je zbledela je naslov knjižne študije Diotallevija. Povsem konec maše torej še ni, ko govorimo o novem mašnem obredu ali Novus ordo Missae, bo pa gotovo držalo, da je močno oslabela ali zbledela.
"V knjigi 'La messa è sbiadita. La partecipazione ai
riti religiosi in Italia dal 1993 al 2019' (Rubbettino) sociolog Luca
Diotallevi, predavatelj na Univerzi Roma Tre, preuči podatke in zapiše, da je
to zdaj uradno: maša "ni več ženska zadeva in je vse bolj stvar
starejših". Ob koncu obravnavanega obdobja je bila "več kot ena od
štirih rednih obiskovalk starejša ženska". In ko teh starejših žensk ne bo
več, jih ne bo nihče nadomestil, saj so hčere in vnukinje že prenehale slediti
verskim vzornikom svojih mater in babic. Eden najpomembnejših podatkov je
"postopna in izrazita asimilacija ženskega profila z moškim". Če je
nekoč obstajala "ženska posebnost", je danes ni več. Nasprotno,
ženske danes opuščajo množičnost "hitreje kot moški".
Glede na celotno italijansko prebivalstvo se zdi, da je leto
2017 leto, v katerem število tistih, ki pravijo, da nikoli ne gredo k maši,
doseže in preseže število tistih, ki pravijo, da gredo k maši vsaj enkrat na
teden.
Upadanje se je od leta 2005 močno pospešilo, pri čemer se je
močno zmanjšalo število občasnih praktikantov: "Tisti, ki opustijo redno
prakso, dokaj hitro dosežejo status neprakticirajočih, potem ko so bolj ali
manj hitro prešli vmesno stopnjo občasne prakse". Diotallevi ugotavlja, da
se zmanjšanju števila prakticirajočih ni zoperstavil niti prostor, ki so ga na
račun župnij in škofij pridobila gibanja, osebne prelature in skupnosti
različnih vrst, niti "inovativni" Frančiškov pontifikat. Tako bi se
"lahko zgodilo, da bi v nekaj petletjih ali morda v le nekaj letih
udeležba v nacionalnem povprečju padla na vrednost blizu 10 %, kar bi na mnogih
območjih države ustrezalo (dejanski) enomestni vrednosti".
Če se v knjigi analizirani podatki ustavijo pri letu 2019,
podatki Istat pravijo, da je bila leta 2022 dosežena rekordno nizka raven, saj
je vsaj enkrat na teden k maši prišlo 18,8 odstotka ljudi. V zadnjih 20 letih
se je število rednih obiskovalcev cerkve skoraj prepolovilo (s 36 odstotkov na
19 odstotkov), medtem ko se je število tistih, ki nikoli ne obiskujejo cerkve,
podvojilo (s 16 odstotkov na 31 odstotkov).
Mlajše generacije so najbolj oddaljene od prakse nedeljske
maše: njihov delež je padel s 37 odstotkov leta 2001 na 12 odstotkov leta 2022.
K temu je veliko prispevala tudi tako imenovana pandemija.
V primerjavi z 19-odstotnim nacionalnim povprečjem se maše
udeležuje 23 odstotkov prebivalcev na jugu in 17 odstotkov v regijah osrednje
in severne Italije. Istat torej potrjuje podatke, analizirane v Diotallevijevi
knjigi: število žensk, ki se ne udeležujejo maše, je zdaj preseglo število
tistih, ki se je udeležujejo. Sociolog religij Franco Garelli (v Settimana
News) opaža, da se, ker podatki o obredih padajo veliko hitreje kot podatki o
verski pripadnosti, "Cerkvi sporoča dvojno sporočilo: pod vprašaj se ne
postavlja le zapoved ali poziv k posvečevanju praznika, temveč sama ideja, da
je sodelovanje pri bogoslužju skupnosti za vernike (za pripadnike določene
religije) ploden trenutek rasti in izražanja vere ter bistveno merilo
pripadnosti verski skupnosti"."
Poglejmo, kako velja v Sloveniji glede na poročilo Slovenske
škofovske konference. Če se po cerkveni statistiki računa, da je katoličanov v
Sloveniji nekje 70%, potem je odstotek iz leta 2021 7,5% nedeljnikov glede na
katoličane in okoli 5% glede na celotno prebivalstvo. Deset let prej, torej
leta 2011, je bil odstotek nekje 9,6% katoličanov. To ne pomeni, da se ti ljudje
tudi resnično imajo za katoličane, pa bi, če vzamemo ta podatek iz popisa 2002,
ko se je za katoličane izjasnilo 58% prebivalcev, odstotek nedeljnikov bil
nekaj več kot 9% tistih, ki se imajo za katoličane. Glede na trende se
predvideva, da je sedaj vse skupaj še upadlo. Glede na udeležbo v naših
župnijah, je skoraj 60% ženskih udeleženk svetih maš, velika večina jih ima več
kot 60 let in od teh jih ima večina več kot 70 let. Navadno ne hodijo cele
družine in v veliki večini ne hodijo očetje. Skoraj vsi otroci prenehajo hoditi
po birmi, z njimi pa tudi njihovi starši. Po vsaki birmi se število nedeljnikov
občutno zmanjša.
Pomeni, da se nam tudi v Italiji močno bližajo, vendar smo
mi še vedno nekje za polovico slabši. Številke ne povedo vsega, vseeno pa povedo veliko.