Misli iz knjige-intervjuja z duhovnikom videmske nadškofije
Pietrantoniem Bellino (1942-2007): La fatica di esser prete, Biblioteca
dell'immagine, Pordenone 2007.
Na vprašanje, ali duhovniki sovražijo semenišče in kako, da ga po
tolikih letih duhovništva še vedno ne marajo, odgovarja pre Toni: »To
pomeni, da jim je bilo storjeno nasilje in, kar je še slabše, ravno v
tistih najbolj občutljivih, najbolj življenja polnih letih življenja.
Kakor aprilska pozeba ali toča v času cvetenja. Nič ni bolj občutljivega
in krhkega kot čustvena razsežnost.
Najbrž je bilo narobe več kot samo kaka stvar, zato rešitev ni bila v
tem, da so me utišali, kakor bi bil jaz petelin, ki poje in sam privabi
dan. Morda so pomislili: »Zavijmo vrat petelinu, pa bomo mirno spali na
dveh blazinah, dokler se nam bo zdelo.« Toda, čeprav ubiješ petelina,
vseeno pride dan, petelin nanj samo opozarja.
Želel in moral sem samo opozoriti na določene stvari. Semenišča nisem
jaz naredil grdega, samo rekel sem, da je grdo in skušal pokazati na
njegove najbolj grde in nesprejemljive strani. Da v semenišče ne vstopi
praktično nihče več, ni moja krivda. Med drugim sem knjigo napisal po
kar petintridesetih letih, zatorej sem imel čas za razmislek, analizo,
zato, da sem našel pravo oddaljenost od tistih hodnikov in dogodkov.
Skušal sem pisati z ironijo in objektivnostjo, brez sovraštva. Ne morejo
zato reči, kot so, da sem jaz podrl semenišče. Semenišče se je že prej
zrušilo. Vprašajmo se raje, zakaj je do tega prišlo, ali še bolje, kakor
je rekel prijatelj duhovnik si postavimo vprašanje »zakaj ni moglo več
stati pokonci in kako to, da je vse do zdaj vzdržalo.«
Podobno lahko rečemo tudi za Berlinski zid – papež (Janez Pavel II.,
op. prev.) je že pomagal, da se je zrušil, a ga ni zrušil on. Po sili
razmer ali zaradi notranje slabosti bi padel tako ali tako, ker je že
preveč časa stal pokonci.
Pre Toni je v knjigi 'La fabriche dai predis' zapisal: »Formacija, ki
se je spremenila v deformacijo.« Semenišče je označil za »tovarno« prav
zato, ker so vsi duhovniki ven prišli enaki. Moral si je vendar
predstavljati, da bo zaradi takšnih izjav komu šel v nos. Na to
odgovarja tako: »Če tovarna krožnikov naredi po en krožnik določene,
lahko zapre vrata kadar hoče oz. se take tovarne sploh ne odpre. Velika
prednost in vrednost tovarne je v tem, da iz nje prihajajo enaki
izdelki. Če govorimo o krožnikih, stolih ali vijakih je logično
pričakovati, da pridejo iz tovarne vsi enaki. Če pa nasprotno iz neke
ustanove prihajajo osebe, ki so med seboj skoraj enake, je to tragedija.
Je več kot polom. To je epohalna katastrofa.
Kje se navadno napravi rez? V glavi in v srcu. Prerežeš v
inteligentnosti, tako da ostanejo samo najbolj sivi in najbolj neumni,
najbolj izkušeni v prilizovanju. Toda ustanova, ki oblikuje enake
osebnosti in uničuje inteligentne, je obsojena na propad. Če potem tista
tovarna namesto krožnikov izdeluje duhovnikie, se zgodi »tsunami«.
Pametnega človeka je seveda treba imeti pod nadzorom, ne pa ga
uničiti, ker je to, da zadeve prepustimo samo neumnim in priliznjencem
čisti mazohizem in bedarija. In tako so v semenišču delali kariero, če
izvzamemo nekaj redkih in čudežnih izjem, predvsem lažnivci, dvoličneži,
tisti, ki so vedno imeli kaj za bregom, manj inteligentni, tisti, ki so
vedno pazili, v katero smer piha veter, najbolj sivi ljudje. To so bili
lakaji. Nebogljene otroke (v semenišče so vstopali z enajstimi leti),
potem mladostnike, ki so postali odrasli, so določala strahotna pravila,
vzgajani pa so bili v neki žalostni in neznosni »topli gredi«, brez
čustev, brez nežnosti, brez običajne vedrine. Morda je bil vojaški zavod
tedaj manj strog.«
Na tej povezavi lahko preberete članek (v italijanščini) o izginotju omenjene knjige
'La fabriche dai predis' iz knjigarn, ki ga je napisal isti novinar
(Marino Plazzotta), ki je intervjuval Bellino:
http://www.cjargne.it/fabriche.htm