Glede oblikovanja in vzgoje v semenišču (Castellerio pri Vidmu, 
da ne bo pomote) je pre Toni napisal kar knjigo, ki pa je bila mnogim 
neprijetna, celo tako, da je izginila iz knjigarn. Tudi za nas je tu kar
 nekaj materiala za razmišljanje. Nekatere stvari veljajo še danes in 
nekatere zadeve, do katerih je furlanski duhovnik kritičen, so 
problematične tudi v kakem drugem semenišču, čeprav ne moremo reči, da 
so povsod takšne razmere. In zakaj je bila tako zoprna ta knjiga?
»Ker
 je resnica vedno neprijetna … Pa ne, da bi imel v posesti resnico, 
ampak se trudim biti pričevalec in podajam svoje pričevanje tako, da 
povem neko svojo resnico, ki je osebna, pristranska – prav zato, ker je 
moja. Moja resnica pa je taka, da je ni še nihče povedal, govori pa o 
takšni temi, ki je ni še nihče hotel obravnavati. Duhovniki se nočejo, 
najbrž se tudi ne smejo, vtikati v semenišče, kjer so preživeli svojo 
adolescenco in mladost.
Ničesar ne smejo razkriti, ampak 
mora vse ostati pod nekakšno tančico molka … Duhovniki se med seboj 
lahko nimajo radi, se morda celo sovražijo, ker niso bili vzgojeni k 
neki čustveni zrelosti, ko pa je treba braniti strukturo, v katero so, 
dobro ali slabo, vključeni in v kateri morajo po sili razmer sobivati, 
se takoj povežejo v skupino, postanejo »družina« ali nek »klan«. Lahko 
to imenujemo tudi »mafija«, vendar v zelo omejenem in simboličnem 
smislu.
Že dejstvo, da so ljudje zavod, v katerem sem se 
šolal, z veliko površnostjo in z ne preveč prikritim prezirom, klicali 
»črna šola«, je pomenilo žalitev, pa tudi neke vrste zaščito – v smislu,
 da je določena skrivnostnost glede šolanja duhovnikov pripomogla k 
večjemu pomenu te službe, še bolj je poudarjala njeno izjemnost in ji 
dajala določeno - sicer malo verjetno, a za nas ugodno – okultno moč.
Duhovniki,
 vključno s škofi, kardinali in papeži, lahko povsod vtikajo nos, gorje 
pa nekomu, ki se vtika v njihove zadeve, zlasti, če svoje raziskave dela
 na svojo pest. Tako pripovedovanje o semenišču, ki samo po sebi ni nič 
tako škandaloznega, predstavlja nedovoljeno vmešavanje. Ni se dovoljeno 
vtikati in kazati s prstom na določeno ustanovo, ki mora ostati 
blindirana, da obstane.
Na stotine, morda na tisoče oseb 
je v letih obilja duhovnih poklicev, vse do konca šestdesetih let, šlo 
skozi semenišče in lahko potrdijo, kar sem napisal. Že dejstvo, da je po
 tej knjigi (La fabriche dei predis – tovarna duhovnikov, op. 
prev.), ki je izšla leta 1999, še danes povpraševanje in se o njej še 
danes govori na vseh koncih sveta, je pomenljivo, vsaj zame.
Pravi
 način ni bil v tem, da mi rečejo: »Molči!« kakor so tudi potem storili,
 temveč, da bi se pametno in premišljeno spopadli z ostro in podrobno 
kritiko, da bi videli, če in kje je ta tridentinska ustanova (semenišča v
 takem okviru so nastala na pobudo tridentinskega koncila 1545-1563, op.
 prev.), torej tudi petsto let stara, zgrešila ali bila preraščena in 
torej ne več v skladu z zahtevami današnjega časa. Morali bi torej 
premisliti, kje in kako bi se dalo to ustanovo izboljšati.
Bil
 sem naiven, prav zaradi vzgoje, ki sem je bil tam deležen! Napačno sem 
si domišljal, da grem na roko sobratom videmske Cerkve, ker dajem lepo 
priložnost za preverjanje, ki je seveda vključevala tudi malo 
samokritike, ki pa bi lahko pomagala k iskanju novih poti, bolj 
ustreznih novim verskim, družbenim in kulturnim okoliščinam.
Delala
 sem zaman. Moje puščice, naperjene proti zlobnim ljudem, ki smo jih 
sami imeli za polbogove in jih tako tudi obravnavali, in ki so uničili 
toliko življenj, zatrli toliko nadebudnih poganjkov, pokvarili toliko 
pametnih glav… niso dosegle svojih tarč. Inštitucija, struktura, lažne 
vrednote, površnost semeniške vzgoje, kar so ti vbrizgali v telo in ne 
le v glavo. Ena zanimiva opazka, ki sicer ni tako pomembna je ta, da si 
po trinajstih letih resnega študija šel iz semenišča v svet z diplomo, 
ki je bila vredna kot tista za zaključek osnovne šole (takrat je bila še
 nižja gimnazija, skupaj pa je trajala osem let, op. prev.). da sem 
kasneje lahko poučeval, sem se moral še pošteno potruditi, da sem 
individualno prišel do učiteljske diplome, saj nazadnje nisem imel 
najbolj osnovnega kosa papirja, pa čeprav sem se še kako potil nad vsemi
 gimnazijskimi in teološkimi knjigami.
Prevečkrat sem 
slišal reči izkušene duhovnike, stare šestdeset, sedemdeset, osemdeset 
let, da če bodo kdaj videli fanta z znamenji duhovniškega poklica, ga 
gotovo ne bodo poslali v semenišče. Pa govorim o gorečih in pastoralno 
zelo dobrih duhovnikih, ki so živeli krepostno. Ne govorim o 
gostilniških, faliranih ali takih, ki so pustili duhovništvo.«

Ni komentarjev:
Objavite komentar