nedelja, 18. avgust 2013

Biti kristjan je težko


Kontroverzno besedilo je pred nami, ki se še kako kresa z našo človeško logiko, pa tudi s tistim, kar so za čase, ko pride Odrešenik, napovedovali preroki, saj so govorili, da boto čas miru, blagostanja in veselja: pripovedovali so, kako se bodo porušile vse pregrade, kako bodo ljudje med seboj složni. V evangeliju pa Jezus trdi, da ni prišel, da bi prinesel mir, temveč razdor. Čudno je to za nas, sploh za vse tiste, ki trdijo, kako je pravo krščanstvo podobno tisti znani pesmici, ki nosi naslov “Mi se ‘mamo radi”.

Odločitev za Kristusa je, kakor izvemo iz evangeljskega besedila, težka in radikalna. Nikakor ne gre za
iskanje tega, da bi se z njim strinjal čim bolj širok krog ljudi. Kristusov nauk in nauk Cerkve se ne bo nikdar prilagajal nam ljudem, temveč mora biti ravno obratno – mi ljudje se moramo prilagoditi, se preoblikovati, se spreobrniti, da bi lahko sprejeli tisto, kar se od nas kot kristjanov zahteva.

V evangeliju je ta krščanska odločitev označena kot “odločitev za Božje kraljestvo”. Jezus je povsem odkrit in realen. Pove, kako ta odločitev prinaša razdor na vseh ravneh.

Najprej to s sabo prinaša notranje boje in delitve. Krščanstvo ne pozna kompromisov prav zato, ker ni neka filozofija in ni ena izmed religij, ampak je odločitev za osebo, za živo osebo, ki je Božji Sin Jezus Kristus. Kdor se odloči zanj, se ne more hkrati odločiti za dobro in zlo, iskati kompromisa med resničnim in zlaganim, ne more se zanašati na človeške gotovosti ter na njih graditi svojega življenja. Nasprotno, njegovo življenje je v vsakdanjem zapuščanju svojih utečenih navad in gotovosti, da bi se odločil za pot proti obljubljeni dežei, katere pa še ne pozna. Odločitev za Kristusa je, kakor izvemo, odločitev za resnico in ljubezen, vendar sta to resnica in ljubezen, ki človeka presegata.

Kljub vsemu pa se zdi čudno, da vera v Kristusa prinaša nasprotovanje in ovire, in vendar je tako. Krščanstvo je križ in še dobro, da je tako, saj na križu padejo vse maske. Tu je preverba za to, če smo pristni ali zlagani. Če je ljubezen prava, prinaša s seboj bolečino in trpljenje, kakor velja tudi za resnico, da nikakor ni indiferentna, temveč še kako zareže in rani. Pravijo, da je resnica odkritje. Če je tako, potem je vselej preverba naših dejanj: “Nič ni prikritega, kar se ne bo razodelo, in skritega, kar se ne bo spoznalo” (Lk 12,2).

Če bi seveda ljudje bili čisti, bi Kristus prinašal vse tisto, kar smo dejali na začetku, dejstvo pa je, da smo v svoji globini zaznamovani z grehom. Zato srečanje z resnico, z realnostjo v človeku vselej ustvarja dvom, strah pred tveganjem, kakor tudi nasprotovanje, saj imamo vendarle svoj ponos, pa tudi greh dela svoje v nas. Človek bi se raje prepustil človeškim gotovostim, namesto, da bi se prepustil Božji nepredvidljivosti. Tako je, kar zadeva človekov notranji svet.

Odločitev za Kristusa pa povzroča težave tudi v zunanjem svetu, če tako označimo naše odnose v družbi. Kdor se postavi na Kristusovo stran, ga čakajo določene posledice. Vsekakor ni nevtralen in podoba apostola Pavla je zelo zgovorna in aktualna, saj uporabi podobo stadiona – ravno poteka svetovno atletsko prvenstvo v Moskvi. Kdor se torej z vsem srcem odloči za Kristusa, bo za mnoge celo sovražnik, sicer pa gotovo tarča opazk in posmeha ali vsaj pomilovanja. Kristjan bo sicer želel biti prijatelj in brat z vsemi, želel bo graditi občestvo, sodelovanje, a je vprašanje, če bodo to hoteli tudi ostali. Zadnjih petdeset let se veliko govori v Cerkvi o “dialogu” z drugimi. Toda, kako to vzpostaviti, če je drugi gluh za tvoje predloge?

Pa za to nerazumevanje in razdeljenost ni treba daleč. Kolikokrat se dobesedno uresničijo evangeljske besede in se to primeri po družinah, med prijatelji, sodelavci… To je neizbežno, saj pojmovanje življenja in pogledi na svet, ki jih ima kristjan, niso vedno v skladu s pojmovanjem in pogledom ne le nekristjanov, ampak bo tisti, ki kršanstvo objame v celotnem paketu, doživlja nasprotovanje in težave tudi s strani tistih, ki se sami izjavljajo za kristjane. Svet je pač razdeljen na takšne in drugačne skupine ljudi, ki imajo takšen in drugačen pogled na svet in življenje. Tudi med katoliškimi kristjani je, žal, tako – treba si je priznati, da si niti med sabo nismo enotni.

Z vsem tem mora torej tisti, ki vzame krščansko vero, z njenim naukom vred, zares, računati. Izziv, ki se zastavlja je, kako na vse to reagiramo. Pravi kristjan bo namreč za hudo vračal dobro, namesto sovraštva bo vračal dobroto, in sicer zelo konkretno, po zgledu svojega Učitelja, ki je s svojim križem podrl tisto steno, ki jo je postavilo sovraštvo (Ef 2,14.16). Če imajo drugi težavo s tem, da sem kristjan, še ne pomeni, da imam tudi sam težavo z njimi, ker to niso.

3 komentarji:

Anonimni pravi ...

christopher hitchens, sam harris...
mal na youtube tole vpiš, pa si poglej..

Jure pravi ...

Joj, "Anonimni", Harris & Hitchens - to je diletantizem najnižje sorte. Noben filozof ne jemlje resno vulgarnih elementov ki prihajajo spod peresa Dawkinsa, Harrisa & co. njihovi argumenti za ateizem so sveta preproščina ... in sploh ne razumejo, za kaj v resnici gre pri religiji. Religija ne konkurira z znanostjo, noče biti eksakten opis fizikalnega sveta. Religija tretira s povsem drugačno, duhovno realnostjo, ki je preveč subtilna za robateže a la "novi ateisti" ...

Rado pravi ...

"Kontroverzno besedilo je pred nami, ki se še kako kresa z našo človeško logiko"

Vončo,
menda ja. Dialog med vernikom in nevernikom je seveda nemogoč. Ker za medsebojni pogovor nimata istega orodja. Verniki uporabljate (-jo) dogmo***, kot orodje resnice, neverniki za svoje izražanje uporabljajo logiko.
Obstoj boga je z logiko nemogoče dokazati. Kaj takšnega je mogoče le z dogmo.

*** Dogma je skupek nedotakljivih "resnic" v katero slehernik (vernik) ne more posegati. Sprememba dogme je v rokah zgolj cerkvenih avtoritet. Zato vernik ne more do drugih resnic, kot so jih zakoličile cerkvene avtoritete.

Nasprotno lahko nevernik z uporabo orodja formalne logike, sam poišče resnico. Nobene avtoritete za kaj takšnega ne potrebuje.