Na Islam kristjani pogosto gledamo z našimi kategorijami in pogledi, postavljamo ga v naše okvire, kot je na primer misijonska razsežnost. Poglejmo, kako je s to v Islamu.
V resnici muslimani nikdar niso imeli organiziranega apostolata, misijonskih struktur, kakršne je imelo in jih ima krščanstvo. Nasprotno, niso priporočali spreobrnjenja h Koranu. Zgodovinarji so skoraj enotnega mnenja, da je Mohamed umrl, ne da bi lahko predvidel takšno širitev vere, ki jo je oznanjal, mislil je namreč, da je oznanilo namenjeno le prebivalcem Arabskega polotoka. Tem je namreč želel dati monoteistično verovanje, da bi jih tako odvrnil od poganskega vraževerja, želel je tudi ustanoviti skupnost po vzoru že obstoječih judovske in krščanske skupnosti.
Neverjetna in nepredvidena arabska širitev, ki se je zgodila po Prerokovi smrti nikakor ni potekala po »ljudskih predstavah«, po načinu »veruj ali umri!«. To dokazujejo krščanske in judovske manjšine, ki obstajajo še danes, po več kot tisočletju islamske prevlade. Muslimani namreč niso šli v vojsko, da bi spreobrnili ljudi v njihovo vero, temveč, da bi podvrgli svoji oblasti osvojena ozemlja (pri verstvih smo se učili, da je Islam vera podrejanja). Po začetnih pokolih so namreč s premaganimi sklenili pravo »varovalno pogodbo«, po kateri so plačevali davek in sprejeli javno ponižanje s tem, da so priznali privilegije gospodarjev. Teh dokumentov je še veliko ohranjenih po državah, ki so jih zasedli Arabci, ponekod še vedno veljajo.
Med dolžnostmi, ki so jih morali podjarmljeni spoštovati, je bila prepoved uporabe zvonov, prepoved kazanja krščanskih in judovskih simbolov v javnosti (križ, Davidova zvezda…), prepoved gradnje novih cerkva in samostanov, gradnje večjih in višjih hiš od muslimanskih in nazadnje obveza, zastonj prenočiti romarje v Meko. Tem pa se pridružujeta še dve zanimivi prepovedi: namreč prepoved branja Korana in prepoved, da bi v njem poučevali otroke. V večini primerov je bilo judom in kristjanom jasno naloženo, da morajo ohraniti svojo vero, za tistega, ki bi svojo vero zapustil, je veljala smrtna kazen.
V ozadju vseh teh prijemov, ki jih kristjan težko razume, so predvsem razlogi ekonomske narave. Muslimansko »varovanje« je imelo svojo ceno, in to precej visoko, »varovanci« so kdaj pa kdaj morali plačati tja do treh četrtin lastnih prihodkov. Seveda so davke plačevali le podjarmljeni, muslimani pa so živeli od njih. Od tod tudi izhaja prepoved nearabcem, da bi lahko postali člani »kaste« privilegirancev s tem, da bi izpovedali vero v edinega Boga in njegovega Preroka. Vsak spreobrnjenec več, je pomenil tudi enega prisiljenega »davkoplačevalca« manj.
2 komentarja:
Ne vidim nuje ali potrebe po tem, da bi Koran spravili v eksegetske metode. Pri slednjih imam včasih neprijeten občutek, da ga v imenu "razlage" nekateri zlorabljajo za potrditev lastnih tez. Je to še pristno?
Koran daje podlago mnogim verujočim, ki so pristni iskalci stika s svetim. Tukaj pa nastopi cepljenje na več struj: od duhovne do fundamentalistične. Res je, da v medijih odmevajo skrajne - to pa ni celostna podoba muslimanskega sveta.
Dejstvo je, da je bilo Sveto pismo temu podvrženo. Če pa pride na Zahod nekaj podobnega, je prav verjetno, da se bodo na to spravili "strokovnjaki". Res daje Koran podlago tudi mnogim pristnim iskalcem (tudi v hinduizmu smo imeli nekega Gandhija, vendar pa poglej, kaj se dogaja kristjanom v Indiji), vendar je tudi res, da Islam še ni prešel vseh tistih faz, ki jih je krščanstvo. Če se bo Islam širil po Zahodu, potem je zelo velika verjetnost, da bo podvržen vsem tem "preizkusom". Sploh pa kdo tu sploh govori o eksegetskih metodah? Tu je bolj govora o tistih drugih metodah, ki bi rade dokazale, da Je vse skupaj mit...
Objavite komentar