Drugi odgovor na vprašanje se navezuje na prvega, ker je nekaj
stvari bilo treba še doreči. Brez komentarja Aljoše Vodopivca bi gotovo
ne bil isti, zato se mu iskreno zahvaljujem. Tudi Marku Rijavcu se
zahvaljujem za mnenje in pogovor, čeprav kratek, o tej temi in o drugih,
s katerimi se ukvarjamo. Dobro je, da se o tako pomembnih stvareh
sprašujemo in pogovarjamo.
Kako je torej z vprašanjem vzgoje v družini in družbi? Kako to vpliva na (ne)odločitve mladih?
Opažamo,
da praktično ni enega »opinion-leaderja« (dobesedni prevod je kar v
redu: »mnenjskega voditelja«), pa naj bo katoliški ali ne, ki bi ne ves
čas ponavljal, kako je treba vprašanju vzgoje mladih nameniti več vsega –
razmišljanja, moči, sredstev, in še bi lahko naštevali. Ne nazadnje v
Italiji že vsaj dve leti opozarjajo na »emergenza educativa« (izredno
stanje v vzgoji) – največ moči naj bi po mnenju CEI (italijanske
škofovske konference) v naslednjih desetih letih (do 2020) namenili prav
temu vprašanju. Vsi bodo seveda temu prikimavali, se s tem strinjali,
ploskali z ušesi, jaz pa se ne morem strinjati povsem s tem. Je nujno
res, da je mnenje večine tudi v stiku z resničnostjo? So pogledali na
stvar z vseh strani? Ali ni to samo še ena obtožba staršev, da niso
nudili otrokom dovolj dobre vzgoje?
To obešanje samo na
vzgojo po mojem mnenju nikomur ne koristi, še najmanj pa staršem. Pa ne,
da vzgoja ni pomembna – je zelo pomembna, a spet ne tako zelo, kot bi
nas vsi radi prepričali. Zagotovo to ne drži za tisto množično vzgojo – v
20. Stoletju so vanjo vložili ogromne napore (samo poglejmo vse tri
totalitarizme), pa ni kaj dosti ostalo od vsega. Domača vzgoja, ki je
nihče ne more nadomestiti in ki ji v »cerkvenem« jeziku rečemo daljna
priprava na zakon, je pomembna, ampak moramo upoštevati to, kar smo
razmišljali zadnjič – razmere so se korenito spremenile. Sodobna družba
se otepa formalizmov in inštitucij, kar družina in Cerkev gotovo sta. Ne
mara in ne spodbuja "vezave" in nečesa, kar je trajnega. Izdelki niso
več za nekaj desetletij ali celo generacij, ampak so namenjeni samo
potrošnji. Pokvarjenih stvari se ne splača več popravljati, ker lahko
dobimo nove, ki so boljše in cenejše. Tudi naši odnosi so postali
predmet potrošnje in niso več trajni. Da bi se obdržali celo življenje?
Kje pa. Tehnologija je vse naprednejša, a se je morala ukloniti
ekonomski logiki – tej se vse bolj uklanjata tudi vzgoja in družina.
Kaj
lahko tu ponudita družina in Cerkev? Ponudita lahko tisto, kar sodobna
družba ne more ponuditi. Ta ne upošteva človeške osebe v celoti, ki je
sestavljena, prosto po Svetem pismu, iz telesa, duše in duha. Poudarek
je na telesu, na zunanjosti, ki ji je vse podrejeno. Vse se dela na tem,
da človek pozabi na svojo notranjo razsežnost, ker se potem z njim da
manipulirati. Če torej kot zadnjič vzamemo avtomobilski jezik, je naloga
družine in Cerkve ta, da ne poskrbita le za karoserijo, temveč za
avtomobil v celoti. Starši morajo poskrbeti tudi za otrokov motor – oni
se morajo odločiti, na katero gorivo bo šel ta motor. Otroka morajo tudi
naučiti, kje se to gorivo dobi. Če želijo torej, da bo ta motor
krščanski in bo njegovo gorivo Bog, se morajo že od samega začetka
odločiti, da bodo na tem delali – najprej pri sebi. Najprej morajo sami
ugotoviti, kaj jim pomeni Bog, krščanstvo in Cerkev, poglobiti morajo
svoj odnos z vstalim Kristusom. Vera je namreč odnos z Njim. Otroci bodo
srkali od tod in tudi sami zoreli. Poleg tega je zelo pomembno, da
otroke učijo spraševati se o temeljnih zadevah, kritično opazovati svet
okrog sebe in misliti s svojo glavo. Dati jim morajo zgled vztrajnosti
in zvestobe. Zelo pomembna je tudi vloga očeta, ki je tisti, ki nudi
varnost, trdnost, oporo. Starši, predvsem očetje, so tisti, ki morajo
narediti »trdno hrbtenico« svojim otrokom. Pa moška in ženska vloga sta
zelo pomembni – danes gre vse v smer, ko to več ne drži, ko je vse
»unisex«. Učimo jih reda in odgovorne svobode, da ima vsaka odločitev,
vsako naše dejanje, tudi svoje posledice, ki jih moramo sprejeti nase.
Zakaj
to govorim? Ker se otroci potem srečujejo z drugimi svetovi, ki jih ne
starši ne drugi vzgojitelji ne kontroliramo. Nekaj primerov so gotovo
zvezdniki vseh vrst, katerih dejanja in besede so mnogim mladim
življenjskega pomena. Identifikacija z drugo osebo pripelje do tega, da
jo oponašamo tudi v svojem življenju, jo ponotranjimo in prenesemo v
svoj svet. Glasbene zvrsti ustvarjajo subkulture in alternativne scene,
ki privlačijo mnoge mlade, da se tam bolj ali manj "uresničijo". Vedeti
moramo tudi, da so v ozadju reklam, izdelkov, postavitev po trgovinah
ipd. razni psihologi množic, sociologi, komunikologi idr., ki z nami
manipulirajo.
Inštitucije so še vedno pomembne, ker nudijo
močno zavest skupnosti, vendar mora ta skupnost črpati iz studenca žive
vode, iz Boga. Za vero in druge eksistencialne zadeve je treba
žrtvovati največ in o njih se je treba, zlasti v družini, veliko
pogovarjati. Je to zahtevno? Gotovo, ker je krščansko. Jezus je vedno
pravil, da v odrešenje vodi ozka, strma in ovinkasta pot. Toda z Božjo
pomočjo bo šlo. Če seveda vanjo verujemo!
2 komentarja:
Je suis honore´ :)
Še kdaj :)
Objavite komentar