Ko se je pesnik Gabriele D'Annunzio nekoč z letalom peljal prek Pise, se mu je Trg čudežev prikazal v mistični podobi, tako da je predlagal ime »Travnik čudežev« za prostor, ki se je do takrat imenoval Stolni trg. Takšna vznemirjenost je ob takem videnju popolnoma razumljiva: belina marmorja, spreminjajoča se v spremenljivi svetlobi dneva in lahkotnost oblik ki so, čeprav mogočne, nebeške v modro urejenem prepletanju polnosti in praznin in ponujajo prizor, ob katerem le stežka ostanemo neprizadeti. Prostorski koncept tega območja, zamišljen kot »monumentalni kompleks«, ima svoje korenine v srednjem veku, v tej dobi je mesto namreč doživljalo največji razcvet. Arheološke izkopanine pa so na dan prinesle ostanke iz etruščanskih, rimskih in zgodnjekrščanskih časov, kar dokazuje naseljenost prostora že v antiki. Trg je bil v predobčinskem obdobju še zunaj zidov in je služil kot pokopališče, zatem so ta prostor izbrali za zidavo prve starokrščanske stolnice, nazadnje pa je tu zrasel novi religiozni kompleks. Glede na veličastnost in harmoničnost celote se zdi samo po sebi smiselno, da je stolnica, ki je bila sezidana prva, že bila del načrta, ki je med seboj povezovala tudi kasnejše zgradbe baptisterija, zvonika in pokopališča po vnaprej natančno določenih prostorskih razmerjih. V tem pogledu so nekateri učenjaki videli povezavo med postavitvijo zgradb in ozvezdjem ovna. Dela, ki so se začela leta 1064, so se zavlekla čez celotno občinsko dobo s postavitvijo novega obzidja (1154), ki obdajajo trg na dveh straneh in definirajo severno in zahodno stranico le-tega. Dokončno podobo pa trg dobi šele mnogo kasneje, ko Giovanni da Simone zgradi t.i. »Spedale nuovo« (nova bolnica, ki pozneje postane bolnica sv. Klare) in pa z izgradnjo pokopališča, katerega gradnja se je začela ob koncu 13. stoletja, končala pa šele ob koncu 14. stoletja. Ponovno zanimanje za srednji vek, ki se pojavi na začetku 19. stoletja, pripelje do porušenja manj pomembnih zgradb v korist ločitve bolj reprezentativnih objektov. Dokončna ureditev, ki je taka še danes, se je zgodila ob koncu 19. stoletja, z realizacijo travnika, ki poudarja brezčasni prostor spomenikov.
Stolnica
Stolnica, politični in religiozni simbol republike Pise na vrhuncu njene moči, je posvečena Marijinemu vnebovzetju in je ena od največjih mojstrovin romanske arhitekture. Graditi jo je začel arhitekt Buscheto leta 1064, dokončal pa jo je Rainaldo ob koncu 12. stoletja, ki je tudi avtor pročelja. Zunanjost katedrale krasi razgibana struktura majhnih lož in lokov iz belega in sivega marmorja iz bližnjega kamnoloma sv. Julijana, temu pa se pridružuje še obilica skulptur in večbarvnih intarzij. Veličastno pročelje, na katerem se odpirajo trije portali, odlikuje v prvem redu vrsta stebrov in pilastrov, na katerih slonijo polkrožni loki z intarzijami rož. V prvi arkadi na levo je rimski sarkofag Buscheta, levo od glavnega portala pa je epigraf, ki opisuje dejanja Pizancev v boju proti saracenom pri Palermu (1063). Iz tega epigrafa se da razbrati tudi leto utemeljitve stolnice. Pročelje v zgornjih nadstropjih zaključujejo štiri vrste dostopnih lož, na vrhu katerih je Marijin kip, delo Andrea Pisana. V soglasju glede na strešini, sta dva angela, ki ju pripisujejo Tinu iz Camaina. Posebej bogata je dekoracija glavne apside, nad katero je kopija islamskega grifona (original se nahaja v Museo dell'Opera del Duomo). Bogata je tudi dekoracija desne stranske ladje, kjer se odpirajo slavna vrata sv. Rainerja. Stavbo v obliki križa krasi elipsoidna kupola, ki je izrazito islamsko navdihnjena.
Stolnica je zgrajena v obliki križa. Osrednji del je sestavljen iz petih ladij, transept pa je triladijski. Polkrožno loki slonijo na monolitnih stebrih, zaključenih z lepimi kapiteli, od katerih nekateri izhajajo še iz rimskih časov, drugi pa so bili narejeni v
Absidalni mozaik
Z absidalne polkupole ves v zlatu prestoluje Kristus Pantokrator, ob katerem sta Marija Devica in evangelist Janez. Veliki mozaik je bil med
Prižnica
Prižnica je ena od največjih mojstrovin italijanske gotike, njen prvi graditelj pa je bil Giovanni Pisano leta 1302, namesto Viljemovega iz 12. stoletja, ki so ga darovali stolnici v Cagliariju. Za to delo je umetnik potreboval devet let, ki se je podpisal pod plošče, na dnu prižnice pa je tudi njegov avtoportret. Prižnica je v celoti prekrita s skulpturami, ki so zelo dovršeno in zelo sugestivne. Osmerokotno obliko ukrivljeno oblikovane plošče napravijo okroglo. Plošče so med seboj povezane s figurami prerokov, svetnikov in Jezusa Sodnika. Nosijo jih stebrni levi ter kipi, ki ponazarjajo štiri kardinalne ter teologalne kreposti, Herkula, štiri evangeliste in svetega Mihaela. Na ploščah so zelo živo prikazane podobe iz Kristusovega življenja, to so: Rojstvo Janeza Krstnika, Angelovo oznanjenje Mariji, Gospodovo rojstvo, obisk Modrih, Darovanje v Templju, Beg v Egipt, Pokol nedolžnih otrok, Judov poljub, Križanje in nazadnje Poslednja sodba. Kot stojalo za knjige služi lep orel z razprostrtimi krili.
Lestenec
Veliki lestenec iz medenine, na katerem so bronasti kipi, je naredil Vincenzo Possenti po načrtu Battista Lorenzija med
Slike v absidi
Potem ko je požar leta 1595 precej poškodoval stolnico in uničil tudi absidalni prostor s freskami in grobom Henrika VII., je bil prostor ikonografsko na novo načrtovan v smislu posnemanja vrline pokorščine. Že od samega začetka 17. stoletja je dobivala absida številne slike (vseh je sedemindvajset), ki so razporejeni v treh vrstah, prikazujejo pa starozavezne zgodbe in podobe Jezusovega življenja, med katerimi so še posebej omembe vredna dela Domenica Beccafumija (Mojzes razbije tabli Postave in Zgodbe o Koru, Datu in Abironu) in pa dela mojstra Sodoma (Adamovo darovanje); drugi umetniki so še Sogliani, Matteo Rosselli, Lomi, Orazi Riminaldi in Cinganelli. Z zelo tenkočutno barvno intenzivnostjo so zaznamovana platna Andrea del Sarta v prezbiteriju, ki predstavljajo sv. Katarino in Marjeto, sv. Petra in Janeza Krstnika in predvsem sv. Nežo (1524-1530), opazno zaradi ravnovesja v kompoziciji in zaradi pokrajine, ki se odpira za svetnico, kjer v ozadju kraljuje grad nordijskega tipa, kakor ga najdemo v pravljicah; te slike prihajajo iz cerkve sv. Neže v Pisi, kjer so bile del velikega oltarja.
Grobnica Henrika VII.
Vladar Henrik VII. Luksemburški je umrl leta 1313 v Buonconventu, vendar je bil, najbrž po svoji lastni želji, pokopan v stolnici v Pisi. Grobnica je delo Tina Iz Camaina in se danes nahaja ob levi steni desnega transepta. Nekoč je bil grob v absidi, vendar je bil močno poškodovan med požarom leta
Zvonik
Gradnja znamenitega zvonika se je začela leta
Krstilnica
Veličastni baptisterij v krožnem tlorisu je bil zgrajen v osi stolnice, od katere je prevzel tipologijo okrasitve s slepimi arkadami in ložami, ki krasijo zunanjost. Dela, ki so se začela leta 1152 pod vodstvom Deotisalvija, so bila večkrat prekinjena in so trajala vse do konca 15. stoletja. Pri gradnji so med drugimi sodelovali Nicola in Giovanni Pisano in njuna delavnica; pod vodstvom Nicole je bila zgrajena druga vrsta lož od 1260 dalje, nad katerimi so fiale in tabernaklji v gotskem stilu, katere dekorativnost še posebej poudarjajo glave, ki so vklesane na vsaki fiali in vsakem opasku. Gradnja kupole se je začela leta 1358. Kupolo sestavlja polkrogla, na vrhu katere je majhna kupola, na vrhu katere je bronasti kip sv. Janeza Krstnika. Glavni portal, ki se odpira proti stolnici ima ob straneh lepa stebra, ki sta bogato okrašena. Na levem podboju, razdeljenim na plošče, je upodobljenih dvanajst mesecev, kar izhaja iz rimske skulpture in označuje tek časa. Preklada je v jasno bizantinskem stilu in je delo mojstra iz Carigrada iz 13. stoletja in prikazuje zgodbe Janeza Krstnika. V luneti nad portalom je kopija kipa Marije z Detetom Giovannija Pisana, katere original je v Museo dell'Opera del Duomo.
Ni komentarjev:
Objavite komentar